Thursday, August 22, 2013

Komunikasi secara berkesan


"To effectively communicate, we must realize that we are all different in the way we perceive the world and use this understanding as a guide to our communication with others" by Tony Robbins.

Komunikasi yang berkesan membantu kita untuk lebih memahami seseorang atau keadaan dan membolehkan kita menyelesaikan perbezaan, membina kepercayaan dan rasa hormat, dan mewujudkan persekitaran di mana idea-idea kreatif, penyelesaian masalah, dan kasih sayang boleh berkembang. Kadang-kadang, apa yang kita cuba untuk sampaikan dengan orang lain dan apa yang orang lain cuba untuk sampaikan kepada kita boleh mengakibatkan salah faham, yang boleh menyebabkan konflik dan kekecewaan dalam hubungan peribadi mahupun profesional. Dengan belajar kemahiran komunikasi yang berkesan, anda lebih baik boleh berhubung dengan pasangan anda, anak-anak, kawan-kawan, dan rakan sekerja.


Apakah komunikasi yang berkesan?

Dalam era maklumat ini, kita perlu menghantar, menerima dan memproses mesej dalam jumlah yang besar setiap hari. Tetapi komunikasi yang berkesan adalah lebih daripada sekadar bertukar-tukar maklumat, ia juga tentang memahami emosi di sebalik maklumat. Komunikasi yang berkesan dapat meningkatkan hubungan di rumah, tempat kerja, dan dalam situasi sosial dengan meningkatkan perhubungan anda dengan orang lain, meningkatkan semangat kerja berpasukan, dalam membuat keputusan, dan menyelesaikan masalah. Ia membolehkan anda untuk berkomunikasi walaupun mesej negatif atau sukar tanpa mewujudkan konflik atau menyakiti perasaan sebelah pihak. Komunikasi yang berkesan menggabungkan satu set kemahiran termasuk komunikasi bukan lisan, mendengar penuh perhatian, keupayaan untuk menguruskan tekanan, dan keupayaan untuk mengenal pasti dan memahami emosi sendiri dan orang-orang berinteraksi dengan anda.



Walaupun komunikasi yang berkesan adalah kemahiran yang dipelajari, ia adalah lebih berkesan apabila ia spontan dan bukannya satu formula. Sudah tentu, ia mengambil masa dan juga usaha untuk membangunkan kemahiran ini dan menjadi penghubung yang berkesan. Tingkatkan usaha lebih dan jadikan ia amalan, lebih banyak naluri dan kemahiran komunikasi anda akan lebih berkembang.

Kemahiran komunikasi yang berkesan yang pertama: Kemahiran Mendengar


Kemahiran mendengar adalah salah satu daripada aspek paling penting dalam komunikasi yang berkesan. Mendengar secara berkesan bermakna bukan hanya memahami perkataan atau maklumat yang disampaikan, tetapi juga memahami bagaimana penceramah merasakan tentang apa yang mereka sampaikan.
Mendengar yang berkesan boleh :
  • Membuatkan si penyampai maklumat berasa didengar dan difahami,  yang boleh membantu membina hubungan yang lebih kukuh di antara si penyampai dan penerima maklumat.

  • Mewujudkan persekitaran di mana setiap orang berasa selamat untuk meluahkan idea, pendapat dan perasaan, atau merancang dan menyelesaikan masalah dengan cara yang kreatif.

  • Menjimatkan masa dengan membantu menjelaskan maklumat, mengelakkan konflik dan salah faham.

  • Melegakan emosi negatif dan membolehkan pemahaman sebenar atau penyelesaian masalah dilakukan.



  Tips untuk mendengar secara efektif

Jika matlamat anda adalah untuk memahami dan berhubung dengan orang lain, mendengar dengan berkesan selalunya akan datang secara semulajadi. Jika tidak, anda boleh ingat petua berikut. Lebih banyak anda mengamalkan, maka interaksi anda dengan orang lain akan berkesan.


A. Beri tumpuan sepenuhnya pada suara, bahasa badan si penyampai, dan isyarat bukan lisan yang lain. Jika anda sedang berkhayal, atau sedang memeriksa sms pada telefon bimbit anda, atau tidak memberikan tumpuan kepada si penyampai, anda pasti akan terlepas isyarat bukan lisan dalam perbualan. Jika anda mendapati sukar untuk menumpukan perhatian kepada sesetengah individu, cuba ulangi kata-kata mereka lebih dalam kepala anda dan ia membantu mengukuhkan mesej mereka dan membantu anda kekal fokus.


B. Elakkan mengganggu atau cuba untuk mengalihkan perbualan kepada kebimbangan anda, dengan mengatakan sesuatu seperti, "Jika anda berfikir bahawa itu tidak baik, biarlah saya memberitahu anda apa yang berlaku kepada saya." Mendengar tidak sama seperti menunggu giliran anda untuk bercakap. Anda tidak boleh menumpukan perhatian kepada apa yang seseorang yang katakana jika anda sedang berfikir mengenai sesuatu benda yang lain. Selalunya, si penyampai maklumat boleh membaca ekspresi muka anda dan tahu bahawa minda anda adalah di tempat lain.

C. Elakkan seolah-olah menghukum. Dalam usaha untuk berkomunikasi dengan berkesan dengan seseorang, anda tidak perlu suka atau bersetuju dengan idea-idea, curahan pandangan, atau pendapat mereka. Walau bagaimanapun, anda perlu untuk mengetepikan penghakiman anda dan menahan diri dari menyalahkan atau kritikan untuk memahami seseorang.




D. Tunjukkan minat anda pada apa yang sedang diperkatakan. Kadang-kadang mengangguk, tersenyum pada orang itu, dan pastikan kedudukan anda terbuka. Sekali sekala pastikan anda menyampuk  seperti berkata "ya" atau "uh huh” untuk menunjukkan yang anda member tumpuan kepada percakapan tersebut.


Kemahiran komunikasi yang berkesan # 2: komunikasi bukan lisan


Apabila kita berkomunikasi biasanya kita juga menggunakan komunikasi bukan lisan. Ia juga dikenali sebagai Komunikasi diam-diam (silence communication), atau bahasa badan, termasuk ekspresi muka, pergerakan badan dan gerak isyarat, hubungan mata, kedudukan badan, dan nada suara anda. Cara anda melihat, mendengar, bergerak, dan bertindak balas kepada orang lain memberitahu mereka lebih lanjut mengenai bagaimana perasaan anda ketika itu. 



Keupayaan untuk memahami dan menggunakan komunikasi bukan lisan boleh membantu anda berhubung dengan orang lain, meluahkan apa yang anda benar-benar rasakan, menangani situasi yang mencabar, dan membina hubungan yang lebih baik di rumah dan di tempat kerja.


Anda juga boleh tingkatkan komunikasi yang berkesan dengan menggunakan cara badan yang terbuka, berpeluk tubuh, berdiri dengan pendirian terbuka atau duduk di tepi tempat duduk anda, dan mengekalkan hubungan mata dengan orang yang bercakap dengan anda.


Anda juga boleh menggunakan bahasa badan untuk menekankan atau meningkatkan mesej seperti menepuk belakang rakan anda sambil memuji beliau atas kejayaan beliau dan sebagainya.


Tips untuk meningkatkan kemahiran komunikasi bukan lisan anda.


Cuba perhatikan  orang-orang  di tempat-tempat awam seperti pusat membeli-belah, bas, kereta api, kafe, restoran, malah pada rancangan “talk show” di televisyen dengan disenyapkan bunyi (mute). Perhatikan bagaimana orang lain menggunakan bahasa badan boleh mengajar anda bagaimana untuk menerima dan menggunakan isyarat komunikasi bukan lisan apabila berbual-bual dengan orang lain. Perhatikan bagaimana orang bertindak dan bertindak balas antara satu sama lain. Cuba meneka apa hubungan mereka, apa yang mereka bincangkan, dan bagaimana setiap individu merasakan tentang apa yang diperkatakan.


Walaubagaimanapun, anda perlu berhati-hati dengan perbezaan individu. Orang-orang dari negara-negara yang berbeza mahupun budaya, cenderung untuk menggunakan isyarat komunikasi bukan lisan yang berbeza, maka ia adalah penting untuk mengambil kira usia, budaya, agama, jantina, dan keadaan emosi apabila membaca isyarat bahasa badan.


Tips untuk meningkatkan kemahiran komunikasi bukan lisan.


1. Gunakan komunikasi bukan lisan yang sesuai dengan kata-kata anda. Komunikasi bukan lisan perlu mengukuhkan apa yang diperkatakan dan tidak bercanggah. Jika anda berkata satu perkara, tetapi bahasa badan anda mengatakan sesuatu yang lain, pendengar anda mungkin akan rasa anda seorang yang tidak jujur dan mesej anda mengelirukan. Sebagai contoh, anda tidak boleh mengatakan "ya" sambil menggeleng kepala anda.


2. Laraskan komunikasi bukan lisan anda mengikut konteks. Nada suara anda, sebagai contoh, harus berbeza apabila anda menangani kanak-kanak daripada apabila anda menangani sekumpulan orang dewasa. Begitu juga dengan mengambil kira keadaan emosi dan latar belakang budaya orang yang berinteraksi dengan anda.

3. Gunakan bahasa badan untuk menyampaikan perasaan positif walaupun anda tidak mengalaminya pada ketika itu. Jika anda gugup dan gementar tentang sesuatu contohnya ketika sedang ditemuduga kerja, cara berkomunikasi sangat penting : anda boleh menggunakan bahasa tubuh yang positif untuk memberi isyarat keyakinan, senyum dan kekalkan hubungan mata. Ia akan membuat anda berasa lebih yakin pada diri sendiri dan membantu anda untuk lebih selesa.



Diterjemah daripada :